U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Aansprakelijkheid MH17 vliegramp Malaysia Airlines

Op 17 juli 2014 vonden bij het noodlottige ongeval met vlucht MH17 298 mensen de dood waaronder 193 Nederlanders.

Naar aanleiding van de ramp zullen er naast het verdriet en de verwerking vragen rijzen over de aansprakelijkheid en eventuele schadevergoeding.

Verdrag van Montreal

De vraag of er schadevergoeding mogelijk is voor de nabestaanden hangt samen met de vraag wie er aansprakelijk kan worden gehouden en welk recht van toepassing is.

Het Verdrag van Montreal geldt hierbij als uitgangspunt. Dit Verdrag is zeer passagiersvriendelijk.

Het aansprakelijkheidssysteem van het verdrag van Montreal is verdeeld in twee treden.

Risicoaansprakelijkheid

Voor de eerste trede geldt een risicoaansprakelijkheid voor de vervoerder tot een bedrag van 100.000 SDR (ongeveer  € 114.000,00). Dit betekent dat de schade altijd tot 100.000 SDR door de vervoerder moet worden vergoed, ook in geval van overmacht. Een uitzondering geldt als de passagier een fout heeft gemaakt.

Schuldaansprakelijkheid

Voor de tweede trede geldt een schuldaansprakelijkheid. Dit betekent dat voor schade boven de 100.000 SDR er sprake moet zijn van schuld bij de vliegmaatschappij. De vliegtuigmaatschappij kan hieraan ontkomen / onttrekken door zich te beroepen op overmacht. Hiervan kan sprake zijn als de schade uitsluitend en alleen te wijten is aan de fout van een derde.

MH 17 vliegramp Malaysia Airlines

In het geval van een terroristische aanslag zal Malaysia Airlines zich mogelijk beroepen op overmacht. Het is de vraag of dit beroep kans van slagen heeft als Malaysia Airlines de keuze heeft gemaakt om met MH17 over oorlogsgebied te vliegen.

Voor MH17 passagiers die een reis via een reisorganisatie hebben geboekt, geldt dat de nabestaanden ook de reisorganisatie kunnen aanspreken.

Ervaring met vliegrampen

Utrecht Letselschade Advies heeft ervaring in het bijstaan van slachtoffers en nabestaanden van vliegrampen.  Zo hebben wij cliënten bijgestaan die te maken hebben gehad met de volgende vliegrampen:

  • Faro-vliegramp, Portugal, 21 december 1992;
  • Hercules-vliegramp, Eindhoven, 15 juli 1996;
  • Turkish Airlines-vliegramp, Schiphol, 25 februari 2009;
  • Afriqiyah Airways-vliegramp, Tripoli, 12 mei 2010;
  • Noodlanding Royal Air Maroc, 6 juni 2010.

Meer informatie over de MH17 vliegramp?

Wilt u meer informatie over wat een advocaat voor u als MH17 nabestaande kan betekenen? Neem gerust en vrijblijvend contact op met een van onze ervaren advocaten.


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Pierre van Geffen

Het beroep van advocaat is mij op het lijf geschreven. Ik adviseer, onderhandel en procedeer. Daarbij stel ik altijd het belang van mijn cliënt voorop en ga ik voor maximaal resultaat.

Neem contact op