U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Bellen en whatsappen op de fiets: mag dat?

Het is een niet ongebruikelijk verkeersbeeld: een fietser met een telefoon in de hand, druk aan het bellen of verwoed aan het appen. Of er nu wordt ge-appt of gebeld, een ieder kan zich voorstellen dat aan het gebruik van een telefoon op de fiets gevaren kunnen kleven.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren van alle leeftijdsgroepen het meest sms’en, whatsappen en internetten. Van de jongere fietsers sms’t 70 procent wel eens tijdens het fietsen. Een kwart doet dat zelfs tijdens elke rit.

Afleiding

Het is niet bekend in hoeveel gevallen dit tot verkeersongelukken leidt. Wel is bekend dat veel ongevallen worden veroorzaakt door afleiding. Een behoorlijk deel daarvan komt door fietsers.

Door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wordt het aantal (dodelijke) slachtoffers per jaar geschat op enkele tientallen tot meer dan honderd.

Minister Schultz van Haegen (Ministerie van Infrastructuur en Milieu) heeft in februari de Tweede Kamer geïnformeerd over de vraag of bellende en appende fietsers aansprakelijk gesteld kunnen worden als ze ongelukken veroorzaken.

Kwetsbare verkeersdeelnemers

Een ongeval met een auto leidt bij fietsers vaak tot ernstiger letsel en schade dan bij de automobilist. Speciaal voor de kwetsbare verkeersdeelnemer is artikel 185 Wegenverkeerswet in het leven geroepen.

Op grond van dit artikel is de automobilist verplicht de schade van de fietser te vergoeden. Dit geldt alleen niet in situaties van overmacht. Hiervan is volgens vaste jurisprudentie zelden sprake.

In het geval dat toch sprake is van overmacht dan kan de fietser aansprakelijk worden gesteld voor de schade van de automobilist. Hierbij wordt nog wel een billijkheidscorrectie toegepast. In de praktijk komt het dus niet zo vaak voor dat een fietser de schade van de automobilist moet betalen.

Aansprakelijkheid en overmacht

Nu is het zo dat automobilisten bij een ongeval aansprakelijk zijn, behalve als er sprake is van overmacht. De minister ziet geen reden om op dit moment de huidige regeling omtrent aansprakelijkheid op grond van art. 185 aan te passen.

Smartphonegebruik kan bijdragen aan een ongeval maar dit geldt net zo goed voor het negeren van een stoplicht of het zonder verlichting fietsen.

De mogelijkheid om schade te verhalen bij fietsers is er al. De minister zit daarom geen noodzaak om de huidige regelingen uit te breiden speciaal voor het gebruik van een telefoon.

Kortom: bellen op de fiets mag, maar is en blijft gevaarlijk.

Schadevergoeding

Het risico bestaat dat je als fietser ook een schadevergoeding moet betalen. Vaak is een fietser hiervoor niet verzekerd en zal men dit uit eigen zak moeten betalen.

Bent u slachtoffer geworden van een fietsongeluk en was dit niet uw eigen fout? Bent u gewond geraakt bij een fietsongeval en hebt u kosten gemaakt? Dan kunt u mogelijk de schade verhalen op de aansprakelijke partij.

Als u deze werkzaamheden liever uit handen geeft dan kan een letselschade advocaat van Utrechtse Schade Advocaten u helpen de schade te verhalen.


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Pierre van Geffen

Het beroep van advocaat is mij op het lijf geschreven. Ik adviseer, onderhandel en procedeer. Daarbij stel ik altijd het belang van mijn cliënt voorop en ga ik voor maximaal resultaat.

Neem contact op