U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Daders verkeersdelicten mogelijk zwaarder bestraft

Minister Blok heeft vandaag aangekondigd dat hij aan wetgeving werkt waarmee daders van verkeersdelicten zwaarder kunnen worden bestraft.

Het gaat hierbij bijvoorbeeld om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk en gevaarlijk rijgedrag. Ook wil hij de politie meer opsporingsbevoegdheid geven zodat doorrijders na een ongeval sneller kunnen worden gevonden.

Het voorstel regelt ook dat straks meer situaties kunnen worden bestraft waarin roekeloos wordt gereden dan nu het geval is.

Onderzoek

De oorzaak van deze plannen ligt in een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Uit dit onderzoek bleek dat verkeersdelicten nog regelmatig te laag worden bestraft.

Een belangrijk aandachtspunt is dat de onderzoekers in het merendeel van de gevallen positief zijn over de strafmaat. De constatering dat er te laag wordt bestraft, geldt alleen voor eerdergenoemde overtredingen.

Ook blijkt dat de duur en de zwaarte van de straf gemiddeld toeneemt als de ernst van de overtreding en de ernst van het letsel toenemen.

Reacties

Veilig Verkeer Nederland is groot voorstander van de maatregelen. Zij zijn van mening dat een hogere straf, zoals een gevangenisstraf of het innemen van een rijbewijs, beter werkt dan het geven van een boete.

Het geld dat met de hardere aanpak wordt binnengehaald, moet volgens Veilig Verkeer Nederland worden besteed aan gedragscampagnes om gevaarlijk rijgedrag te minimaliseren en aan de inzet van meer politie op straat zodat overtreders vaker en sneller kunnen worden betrapt.

Dit onderstreept ook Koos Spee, voormalig verkeersofficier van justitie: hij pleit voor meer handhaving om de pakkans te vergroten. Een hogere straf kan immers alleen preventief werken als er ook daadwerkelijk aandacht wordt besteed aan handhaving.

Preventieve werking

Als de inschatting van Veilig Verkeer Nederland juist is en er daadwerkelijk een preventieve werking van de maatregelen uitgaat, dan zal dit mogelijk leiden tot minder verkeersongevallen en minder letselschade. Of dat daadwerkelijk zo is, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Letselschadeadvocaat

Meer informatie over verkeersongevallen, letselschade en aansprakelijkheid? Neem contact op met een letselschadeadvocaat van Utrechtse Schade Advocaten.


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Anita Hanegraaf

Anita Hanegraaf is Privaatrechtelijk aan de Universiteit van Utrecht afgestudeerd. Tijdens de studie heeft ze verdiepende vakken gevolgd over (medisch) aansprakelijkheidsrecht. Naast haar studie was Anita actief bij de Rechtswinkel Utrecht en was zij voorzitter van de privaatrechtelijke studievereniging Het Molengraaf Dispuut. Sinds februari 2015 is Anita werkzaam als juridisch medewerker bij Utrechtse Schade Advocaten. In de zomer van 2015 is ze beëdigd als letselschade advocaat.

Neem contact op