U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Gedragscode Behandeling Letselschade: naleving verzekeraars

Onlangs bracht EenVandaag in een publicatie naar buiten dat de opstelling van verzekeraars in letselschadezaken verhardt. Dat is gebleken uit een rondgang onder tientallen letselschadeadvocaten en kantoren die aangesloten zijn bij de vakvereniging Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP).

Rondgang

De bevraagde advocaten waren vrijwel unaniem van mening dat verzekeraars tegenwoordig meer claims afwijzen. Ook zouden verzekeraars de afwikkeling van dossiers voor zich uit schuiven.

Volgens een van hen is dat het gevolg van reorganisaties die de afgelopen tijd bij verzekeraars hebben plaatsgevonden.

“Veel ervaren en deskundige behandelaars, die de positie en het gezag hadden om ook grotere schades goed te regelen, zijn verdwenen.”

Verzekeraars ontkennen dat de langere doorlooptijden te maken hebben met bezuinigingen of reorganisaties.

Gedragscode Behandeling Letselschade

Om de afwikkeling van letselschadezaken voorspoediger te laten verlopen, is onder regie van de Letselschade Raad in 2006 de zogenoemde Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) opgesteld. Deze code is in 2012 nog vernieuwd en destijds door alle grote verzekeraars in Nederland ondertekend.

De GBL heeft als uitgangspunt dat een zaak binnen twee jaar is afgewikkeld. Wanneer het niet lukt neemt de verzekeraar het initiatief om met het slachtoffer te zoeken naar de juiste oplossing. Daarbij komt dat verzekeraars verplicht zijn om het slachtoffer financieel te ‘bevoorschotten’: zij dienen kosten voor te schieten voor letselschadeslachtoffers zoals hulp aan huis en juridische bijstand.

‘Tandloze tijger’

Verzekeraars hebben zich aan deze code gecommitteerd maar trekken zich vervolgens weinig tot niets van de opgestelde regels aan, aldus de ASP. De bevraagde advocaten noemen de GBL een ‘tandloze tijger’, een loze belofte naar slachtoffers zonder consequenties.

Daarom pleit de ASP ervoor dat de GBL wordt opgenomen in de wet. Ook moeten er sancties komen voor verzekeraars die zich er niet aan houden.

Voorzitter Tim Bueters: “De zelfregulering van de sector werkt niet. Wat ons betreft is de politiek aan zet.”

De politiek

SP-Kamerlid Van Nispen heeft inmiddels gereageerd op de oproep. Het ligt nu bij minister Blok: er moet eerst gekeken worden of de gedragscode recent nog is geëvalueerd en, als dat niet het geval is, of de minister bereid is tot een evaluatie. Ook wil hij een reactie van de bewindsman op het voorstel van de vakvereniging ASP om de gedragscode in de wet op te nemen. Verder wil de SP’er meer informatie over de doorlooptijd van letselschadezaken.

Voor de tweede keer slachtoffer

Letselschadeslachtoffers zijn hier ook de dupe van. Niet alleen hebben zij te maken met hun persoonlijke herstel, nu verzekeraars zich ‘harder opstellen dan ooit’ bestaat ook nog eens een grote kans dat zij in een slepende procedure met de verzekeraar verzeild raken. Dat willen wij natuurlijk koste wat kost zien te voorkomen.

Letselschadeadvocaat

Ben u een letselschadeslachtoffer en wilt u een ervaren advocaat inschakelen? Neem vrijblijvend contact op met een letselschadeadvocaat van Utrechtse Schade Advocaten.

Bron: tv-item EenVandaag, publicatie EenVandaag


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Pierre van Geffen

Het beroep van advocaat is mij op het lijf geschreven. Ik adviseer, onderhandel en procedeer. Daarbij stel ik altijd het belang van mijn cliënt voorop en ga ik voor maximaal resultaat.

Neem contact op