U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Moeten quads van de openbare weg worden geweerd?

De quad wordt een steeds populairder vervoermiddel. Naast bedrijfsmatig worden ze ook steeds vaker voor plezier gebruikt. Dat heeft tot gevolg dat het een aantrekkelijk vervoermiddel is voor de jongere categorie bestuurders: de categorie die relatief het grootste aantal verkeersongelukken veroorzaakt. Ongevallen met een quad op de openbare weg komen steeds vaker voor. Veiligheid zou daarom een belangrijk aspect moeten vormen van het rijden met een quad. De praktijk wijst echter anders uit.

Helm of gordel

Er zijn verschillende soorten quads: bij quads met een bromfietskenteken bent u verplicht om een helm te dragen, terwijl bij quads met een autokenteken alleen een gordel verplicht is. Waarom niet in beide gevallen zowel een helm als een gordel zijn verplicht, is niet duidelijk.

Verschil motor en quad

Een groot verschil is dat je bij een bromfiets of motor op een andere manier valt. Een quad is geen balansvoertuig dus in een bocht kantelt het voertuig naar buiten. Dat betekent dat de bestuurder achter de quad terechtkomt en de quad dus op de bestuurder kan ‘landen’.

Helmplicht quad

Het belangrijkste verschil is echter dat een helm niet verplicht is als op een quad wordt gereden. Kennelijk dacht de wetgever dat een motorrijtuig met vier wielen een betere bescherming biedt dan een motorrijtuig met twee wielen. Dat is natuurlijk flauwekul. Een quad heeft in tegenstelling tot een auto geen carrosserie en het hoofd is het meest kwetsbare onderdeel. Zeker als er geen helm word gedragen. Als het hoofd zonder bescherming een dergelijke klap maakt kan iedereen de gevolgen wel raden.

De keerzijde van de gordel

Bij een botsing met een quad wordt, net als bij een motorongeval, de bestuurder vaak gelanceerd. Maar de bestuurder van een quad wordt toch niet gelanceerd als hij een gordel draagt? Klopt. Maar dat is ook direct een heel groot nadeel. Stel je eens voor wat er gebeurt als de quad omgekeerd in het water terechtkomt. Of wanneer de quad zijdelings of omgekeerd op de weg terechtkomt en vanwege zijn snelheid nog 50 meter doorschuift, terwijl de bestuurder aan het voertuig vastgeketend zit. Nota bene zonder helm. Er zal weinig van de bestuurder overblijven…

Quadrijbewijs?

Bovendien is voor quadbestuurders een autorijbewijs voldoende, in tegenstelling tot motorrijders die een apart motorrijbewijs en daarbij behorend theoriecertificaat moeten bezitten. Dat betekent dat veel quadrijders zich niet bewust zijn van de noodzaak van beschermende kleding, de positie op de weg en de mate van zichtbaarheid van het relatief kleine en lage voertuig.

Verbod voor quads op de openbare weg

Er gaan stemmen op om de verkeersveiligheid te bevorderen door quads op de openbare weg te verbieden. Veilig Verkeer Nederland stelt een dergelijk verbod voor. Dat lijkt te ver te gaan. Wel zou de regelgeving kunnen worden aangescherpt door altijd een helm te verplichten. Bovendien zou een overwogen kunnen worden om een motorrijbewijs en/of een speciaal rijbewijs verplicht te stellen.

Wilt u meer informatie over letselschade en verkeersongevallen? Neem contact op met een letselschade advocaat van Utrechtse Schade Advocaten.


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Pierre van Geffen

Het beroep van advocaat is mij op het lijf geschreven. Ik adviseer, onderhandel en procedeer. Daarbij stel ik altijd het belang van mijn cliënt voorop en ga ik voor maximaal resultaat.

Neem contact op