U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Pay How You Drive: goed rijgedrag zorgt voor lagere premie

Een aantal verzekeringsmaatschappijen is gestart met een proef waarbij hun klanten een lagere premie betalen als ze ‘goed rijgedrag’ vertonen. Dit concept wordt ook wel het Pay How You Drive concept genoemd. Bij dit concept registreert de verzekeraar het rijgedrag van de bestuurder. Een automobilist die bewust en veilig rijdt, verdient daarmee aan het eind van het jaar een extra korting op de verzekeringspremie.

Korting op premie

In het eerste verzekeringsjaar wordt de premie bepaald aan de hand van het aantal schadevrije jaren. Na het eerste jaar ontvangt de automobilist een ‘Chipin-stekker’. Deze stekker haalt informatie op over het rijgedrag van de automobilist. De informatie die de stekker ophaalt, wordt vertaald in een rapportage. Deze rapportage maakt inzichtelijk hoe hard de automobilist rijdt, remt en optrekt. Dit wordt gekoppeld aan een tijdstip en locatie.

Op basis van het gemeten rijgedrag scoort de automobilist plus- of minpunten. Aan het einde van het jaar wordt er gekeken naar de plus- en/of minpunten die de automobilist heeft gehaald. Dat zorgt voor een correctie op de kortingsladder.

Goed rijgedrag

Bij gebruikers van het nieuwe concept blijkt dat de automobilist zich bewuster is van zijn of haar rijgedrag. Daarnaast blijkt dat de automobilist zich beter aan de verkeersregels houdt. Het gevolg hiervan is meer verkeersveiligheid en een daling van het aantal schades.

In de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk is het Pay How You Drive concept al zeer bekend. Er zijn daar al verschillende verzekeringsmaatschappijen die op basis hiervan een autoverzekering aanbieden. In Nederland is dit nog op komst en wordt het concept alleen door kleine verzekeraars gebruikt.

Kritiek en privacy

Toen een grote verzekeraar onlangs aankondigde met een dergelijk systeem te experimenteren, was er veel kritiek: het zou de privacy van de gebruiker aantasten. De verzekeraar zegt echter dat de gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt en niet aan derden worden verkocht.

Meer informatie over letselschade en aansprakelijkheid bij schadeverzekeringen? Neem contact op met een letselschadeadvocaat van Utrechtse Schade Advocaten.


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Pierre van Geffen

Het beroep van advocaat is mij op het lijf geschreven. Ik adviseer, onderhandel en procedeer. Daarbij stel ik altijd het belang van mijn cliënt voorop en ga ik voor maximaal resultaat.

Neem contact op